Opublikowano Dodaj komentarz

Jak założyć firmę

mężczyzna czytający notatki na ścianie

Planując założenie własnej działalności gospodarczej musimy podjąć kilka czynności. W niewielkim skrócie podpowiemy jak to przeprowadzić.

Założenie działalności gospodarczej

Większość czynności możemy wykonać przez Internet. Pierwszym krokiem, który powinniśmy wykonać jest wypełnienie formularza CEIDG-1 (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) – rejestrując swoją działalność.

Jeżeli rejestrując firmę nie posiadamy nr NIP – w momencie jego otrzymania pojawi się on automatycznie w CEIDG.

W ww. formularzu należy podać m.in. rodzaj planowanej działalności oraz wybrać formę opodatkowania podatkiem dochodowym:

– Karta podatkowa i ryczałt ewidencjonowany

– Zasady ogólne i podatek liniowy

– Wpłacanie zaliczek na podatek dochodowy

Prowadzenie księgowości

W formularzu CEIDG należy również wskazać, kto będzie prowadził naszą dokumentację finansową. Możemy skorzystać z usług biura rachunkowego lub też opcji księgowości internetowej (samodzielne prowadzenie dokumentacji).

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Do ZUS-u składamy jeden z dwóch podstawowych dokumentów:

  • ZZA – rejestracja tylko do składki zdrowotnej:
    • chęć skorzystania z „ulgi na start” LUB
    • gdy jest się jednocześnie zatrudnionym na umowę o pracę z wynagrodzeniem powyżej minimalnej pensji krajowej.
  • ZUA – rejestracja do wszystkich składek:
    • w pozostałych sytuacjach (w tym również rejestracja do „małego ZUS-u”).

Druki te można wypełnić wraz z CEIDG on line. Jeśli nie, to w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy dostarczyć do ZUS-u dokumenty ZUA lub ZZA w formie papierowej.

Urząd Skarbowy i podatek VAT

W formularzu CEIDG informujemy Urząd Skarbowy o wybranej formie opodatkowania. Należy również określić, czy prowadząc działalność będzie się czynnym podatnikiem VAT, czy też nie. Jeżeli przedsiębiorca planuje być płatnikiem podatku VAT musi złożyć dokument o nazwie VAT-R. Kiedy opłaca się być VAT-owcem? Najprościej mówiąc wtedy, gdy do prowadzenia działalności przedsiębiorca sam będzie kupował z VAT-em (np. materiały lub usługi).

Konto bankowe

Obecnie każdy przedsiębiorca ma obowiązek posiadać rachunek firmowy w banku.

Zakładając konto osobiście w banku lub wypełniając formularz on-line należy posiadać:

  • dowód osobisty,
  • oryginał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej – tzw. wydruk z systemu CEIDG. 

Po założeniu firmowego konta bankowego należy poinformować o tym Urząd Skarbowy oraz ZUS.

Dokumentację związaną z rachunkami firmy (m.in. faktury, rachunki, sprawozdania finansowe) należy przechowywać przez 5 lat od zakończenia roku podatkowego.

Jeżeli przedsiębiorca współpracuje z biurem rachunkowym to warto podać adres biura księgowego jako miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej. W przypadku kontroli skarbowej, urzędnicy będą ją przeprowadzać w biurze rachunkowym a nie na terenie firmy.

4.5/5 (2)

Ocena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *